måndag 12 september 2011

Rabarberpaj/Äppelpaj


Här har jag gjort en rabarberpaj och en äppelpaj av samma grundrecept.
Till en "vanlig" pajform har jag använt:
175 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
4-5 stjälkar rabarber/5-8 äpplen (beroende på storlek)

1 tsk potatismjöl
2 tsk strösocker
(kanel till äppelpajen)

Smält smör i en kastrull, dra den från plattan och rör ner strösocker, vetemjöl och bakpulver. Häll det mesta av smeten(ca 2/3) i botten och smula resten över fyllningen. Förväll rabarbern i 2 min och låt rinna av (jag skalade och skar den i ca 2 cm bitar) alt skala, klyfta och kärna ur äpplena. Bred fyllningen över smeten. Strö potatismjöl och strösocker (+ kanel vid äppelpaj) över fyllningen. Smula över resten av "smeten".

Grädda i 200° ca 20-25 min.

Till en långpanna(30x40 cm) använde jag:
250 g smör
1½ dl strösocker
4½ dl vetemjöl
0,75 tsk bakpulver

6-8 stjälkar rabarber

1½ tsk potatismjöl
3 tsk strösocker

Gör på samma sätt som ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar